گفت میخواهیم مشق قانون جزایی از قوانینتان کنیم

شطحیات حقوقی

گفت میخواهیم مشق قانون جزایی از قوانینتان کنیم. گفتم کدام قانونمان؟ به قول مرحوم دکتر آخوندی تا می آییم قانون را بخوانیم و یاد بگیریم ، عوض شده. گفت معمر ترین قانون جزایی تان قانون مجازات عمومی سابق است. مصوب ۱۳۰۴ که با نصویب قانون مجازات عمومی مصوب ۱۳۵۲ نسخ شد. در تدوین قانون فوق، قوانین جزایی ممالک مترقیه مورد استفاده قرار گرفته و البته در ماده یک آن توجه کامل به حدود و مجازاتهای شرعی شده و در مورد اعدام هم اقدامات جایگزین پیشنهاد شده بود. گفت در مورد مجرمین سیاسی چه؟ گفتم به صراحت امکان عفو را پیش بینی کرده بود. البته به مانند قوانین فعلی و بر خلاف قوانین کشورهای توسعه یافته، جرائم، با تعریف جرائم علیه امنیت شروع میشد( توضیح آنکه در کشورهای توسعه یافته، تعریف جرائم، با جرائم علیه آزادی و حقوق شهروندی آغاز میشود اما طلیعه قانون مجازات ما در گذشته و حال جرائم علیه امنیت است که نشانه اولویت قانونگذار است)
گفت قوانین بعد از انقلابتان چه؟ گفتم به تعداد راههای رسیدن به خدا، قوانین جزایی داریم. قانونگذار ما نه در غربت دلش شاد است نه رویی در وطن دارد.هنوز در اصل قانونی بودن جرم و مجازات مانده. هر روز مفهوم گل و گشادی چون افساد فی الارض و فعالیت تبلیغی و ارتکاب فعل حرام را می افزاید. از اصول جرم انگاری(criminalisation) بی اطلاع است. خودش را معلم اخلاق میداند و نه حافظ نظم. اقتصاد و فرهنگ و آموزش نادیده گرفته شده و انگار که کلا دو سه ماده قانون مجازاتش لازم الاجراست. مالت را ببرند، بی احتیاطی خودت بوده اما تارمویت نه. پدری را تصور کن که از پدری کردن فقط کتک زدن را میداند. نه لباس خریدن و نه غذا دادن و… قانون مجازات هم ،شده شلاق دست این پدر بزرگوار. نخوانی ، دق میکنی. بخوانی ( مفسد فی الارض)ی.در دنیای متاورس و هوش مصنوعی، قانونگذار حکیم مردد است بین گذارنده سنگ یا حافر چاه یا خیلی که پیچیده فکر کند قرار دهنده شمشیر ته چاه کدامیک مقصرند. هنوز باید دنبال عمو و پسر عموی خلبان بگردیم تا دیه را از عاقله بگیریم. در مواد مخدرمان، اعدام، کیلویی است.
گفت پیشنهادت برای قانون مجازاتمان چیست؟ گفتم سالها پیش مجموعه کتابهای ( Blue book) یا کتابهای آبی در مورد اصول ناظر بر دادرسی و تضمینات دفاعی متهم و اصول ناظر بر جرم انگاری ،مصوب سازمان ملل را ترجمه کرده ام . به مرور در آتیه به اشتراک میگذارم ، شاید مورد استفاده باشد.
گفت: آقای دکتر کدام قانونگذار؟
گفتم قانونگذار حکیم
گفت: نمیدانم

نوشتهٔ بعدی
عدم اصالت قانون
نوشتهٔ قبلی
در گینه بی صاحب چه میگذرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

keyboard_arrow_up